Salaatin ideoi Fresh Pro:n markkinointipäällikkö Christoffer Frantz. Mies tuli paluumuuttajana Helsingistä takaisin Hetki-tuotteiden kotikaupunkiin Vaasaan vuonna 2012.
– Olen aina työskennellyt elintarvikkeiden parissa ja ehtinyt urani aikana esimerkiksi perata silliä Tanskassa ja toimia hotellissa Kreikassa, työskennellä keittiöapulaisena sekä ravintolakokkina, kepittää makkaraa makkaratehtaalla, valmistaa porojalosteita ja lajitella kurkkuja. Lisäksi olen hoitanut elintarvikealan yritysmyyntiä sekä vastannut monenlaisista brändeistä ja valikoimista.
Täysin uusi idea
– Idea syntyi, kun olimme perheeni kanssa muuttamassa Helsingistä Vaasaan ja pääsin Fresh Servantille tuoteryhmäpäälliköksi. Tutkin tietysti yrityksen tuoteportfoliota ja mieleeni tuli, että valikoimassa ei ole ollenkaan tacomausteista broilerisalaattia.
Valikoimasta löytyi kyllä TexMex-salaatti, jossa oli jauhelihakastiketyylistä täytettä, mutta tacomausteista broileria ei ollut. Kypsän broilerin maustaminen mausteseoksella ennen rasiaan laittoa oli Christofferin mukaan täysin uusi idea.
– Siitä eteenpäin tuotteen kehitys tapahtui yhdessä tiimin kanssa. Keksimme laittaa rasiaan mukaan tortillalastuja, cheddarjuustoa, maissia ja kastikkeeksi jo olemassa olevan Thousand Island -kastikkeen, Christoffer muistelee ja jatkaa.
– Siitä tuli tosi hyvä makuyhdistelmä, jossa on tuoretta salaattia ja rapeita lisukkeita. Aluksi kauppiaat eivät oikein uskoneet tuotteeseen, eli sitä ei löytynyt kovin monesta kaupasta. Pikkuhiljaa se kuitenkin ansaitsi asemansa markkinoilla ja kasvoi Suomen myydyimmäksi, toteaa Christoffer ylpeänä.
Suosion salaisuus
Mikä sitten on Suomen suosituimman salaatin suosion salaisuus?
Christoffer käy vielä kaikki salaatin osat läpi ja ikään kuin maistelee jokaista ainesosaa erikseen suussaan: herkullinen salaatinkastike, maukas cheddarjuusto, makea maissi ja hurmaavasti tacomaustettu broileri.
– Nämä kaikki sopivat upeasti yhteen ja makuelämyksen kruunaavat rapeat tortillalastut. Ne todellakin tuovat salaattiin ekstrarapeutta, kuvailee Christoffer ja antaa puheenvuoron nykyiselle Hetki-tuotteiden markkinointipäällikkö Arja Sarrelle.
– Salaatin makuyhdistelmä ja suutuntuma on houkutteleva. Tämä on kaiken kaikkiaan helposti lähestyttävä ja iso ylpeyden aihe meille.
Sopii myös laktoositonta ja gluteenitonta ruokavaliota noudattaville
Salaatissa on myöskin ravintoarvot kohdallaan.
– Sekä broileri että cheddarjuusto tuovat salaattiin hyvin proteiinia ja salaatilla onkin meidän ”proteiinin lähde” -merkintä, koska 19 prosenttia tuotteen energiasisällöstä muodostuu proteiinista, Arja sanoo.
Cheddarjuuston ansiosta salaatti toimii myös hyvänä kalsiuminlähteenä, sillä annoksessa on kalsiumia peräti 250 mikrogrammaa, joka vastaa lähes kolmasosaa aikuisten päivittäisestä kalsiumin saantisuosituksesta.
– Energiaa salaattiannoksessa on puolestaan 330 kilokaloria, joten se sopii kevyen lounaan lisäksi myös täyttäväksi välipalaksi, Arja muistuttaa.
– Ei pidä unohtaa myöskään sitä, että laktoosittomana ja gluteenittomana tämä salaatti soveltuu monenlaisiin eri ruokavalioihin.
Sisäänajoportti lasten salaatin syöntiin
Hetki Kana-Tacosalaatti sopii Christofferin mukaa ihan kaikille nälkäisille ihmisille. Ja myös herkuttelijoille.
– Aika usein saan palautetta, että juuri tämä salaatti on toiminut lasten sisäänajoporttina salaattisyöntiin. Lapset tykkäävät tortillalastuista ja myös tacomausteen ja kanan yhdistelmä on lapsille mieluinen.
Fresh Servantin tekijät ovat pistäneet merkille, että junioriurheilupiirissä ja nuorten turnauksissa näkee tosi usein lapsia ja nuoria syömässä tauoilla ja matsien välissä juuri tätä salaattia.
– Tietysti tämän on myös aikuisten suosikki, eipä se muuten olisi Suomen suosituin. Suomalaiset rakastavat meksikolaista keittiötä ja tacomakumaailma, Arja alleviivaa ja kertoo, paljonko me suomalaiset oikein ostamme suosikkisalaattia vuosittain.
– Lähes neljä miljoona salaattirasiaa. Se on häkellyttävän suuri määrä.
Haastaja saapui kauppojen hyllyille tänä syksynä.
Nyt Suomen suosituin salaatti on saanut kilpailijan. Hetki Kana-Tacosalaatin pikkuveljeksikin kutsuttu Hetki Kana-Pitachipssalaatti haastaa tästä syksystä alkaen suomalaisten suuren suosikin.
– Vaikka jokin tietty ruoka olisi kuinka hyvää, ei sitä halua syödä ihan joka päivä. Toimme siis kuluttajille vaihtoehdoksi samankaltaisen, mutta kuitenkin erilaisen tuotteen, Arja kertoo.
Suomalaisten lempiraaka-aine salaateissa on kana. Sitä täytyy Arjan mukaan tietenkin olla myös uutuussalaatissa.
– Samoin ihmiset pitävät kovasti Hetki Kana-tacosalaatin rouskuvista tacochipseistä, joten valitsimme mukaan rouskuvia pitachipsejä. Cheddarin tilalla juustona on gouda.
Salaatin makuelämykseen vaikuttaa vahvasti salaattikastike. Kastikkeen valintaan kiinnitettiinkin Arjan mukaan erityistä huomiota.
– Mukana on nyt ihana Chili-majoneesikastike. Rakensimme uuden salaatin pitkälti samoista elementeistä, mutta vähän erilaisella twistillä.
Yhdessä hurmaamaan
Mutta miltähän kaksikon tulevaisuus yhdessä hyllyllä näyttää?
– Hetki Kana-Tacosalaatti on ollut tosi kauan markkinoilla, joten on vaan ajan kysymys, milloin sinne tulee sellainen haastaja, joka kaappaa Suomen suosituimman salaatin aseman, Christoffer pohtii.
Molemmat salaatit ovat hänen mukaansa tosi hyviä ja Christoffer toivookin, että Hetki Kana-Pitachips nousisi vahvaksi kilpailijaksi itsekehittämälleen salaatille.
– Hetki Kana-Taco on kuitenkin ensimmäinen tuote, jonka olen Fresh Servantilla kehittänyt, joten sillä tulee aina olemaan paikka sydämessäni. Sanon aina kaikille, että tuotteisiin ei saa rakastua. Ne ovat pelkästään numeroita ja aineksia. Niiden ympärillä tehdään päätöksiä faktan perusteella, Christoffer kuvailee jatkaen.
– Mutta on myönnettävä, että minäkin olen muiden suomalaisten tapaan rakastunut Hetki Kana-Tacosalaattiin.
Christoffer tahtoo kuitenkin toivottaa vielä onnea ja menestystä uudelle haastajalle.
– Maailma muuttuu ja markkinat kehittyvät. Uskon, että Hetki Kana-Pitachipssalaatista tulee suomalaisten toinen suursuosikki!
Tutustu myös muihin Hetki-uutuuksiin.